Mexico·oaxaca·verhalen

De Gringo uit Ciudad Juárez

“Ook verkouden?” hoor ik een Amerikaanse stem zeggen. Ik draai me om maar in plaats van een Amerikaan staat er een Mexicaan. Onmiddellijk daarna realiseer ik me dat er natuurlijk massaal veel mensen in Amerika wonen die van Mexicaanse afkomst zijn en de persoon die nu recht voor me staat in het krakkemikkig keukentje van een hostel ergens in the middle of nowhere in de Sierra Madre is waarschijnlijk zo’n geval.

Hij komt water opwarmen om speciale thee te maken. Thee die hij gekocht heeft bij een of andere charlatan uit het ‘dorp’ en die zou helpen tegen een verkoudheid. “Het was niet goedkoop en of het werkelijk gaat helpen is een andere vraag maar ik kan het maar proberen” hij haalt zijn schouders op en eens het water goed en wel aan het koken is verlaat hij de keuken.

Mijn vriend die aan de tafel zit te werken heeft waarschijnlijk niks gehoord. De schattigste kat uit Mexico probeert hem al een half uur te verleiden maar hij heeft het nog steeds niet door.

De dag daarna kom ik terug het keukentje binnen en daar staan mijn vriend en de Amerikaanse Mexicaan te praten. Ik kom te weten dat hij uit de staat Chihuahua komt, het eerste waar ik aan denk is ontvoering, moord en el Barranca del Cobre (de Copper Canyon). Mijn vriend voegt er enthousiast aan toe dat de Amerikaanse Mexicaan (of Mexicaanse Amerikaan?) eigenlijk uit Ciudad Juarez komt! De jongeman haalt, opnieuw, een beetje verlegen zijn schouders op. Ik zie hem al denken “weeral zo’n reactie” maar hoe kan het ook anders? Ciudad Juarez is 1 van de gevaarlijkste plaatsen ter wereld! Moord en ontvoering zijn er dagelijkse kost. “Hoe kan je daar in godsnaam leven?” is de vraag die vele mensen stellen wanneer ze over zo’n plaatsen horen. Wel, Salvador’s moeder vroeg zichzelf blijkbaar hetzelfde af want toen Salvador nog maar net uit de wieg kwam, liep ze al snel weg met hem naar Californië. Weg van de angst dat leven in die stad met zich mee brengt.

Salvador’s moeder is een dappere vrouw, je zou eens moeten weten hoe hard het is voor een Mexicaan om de grens van Amerika over te steken.

Vluchten van de plaats die je ooit “thuis” genoemd hebt maar die nu niks meer is dan een oorlogszone waarin er een heel oneerlijke strijd gevoerd wordt en waar dag na dag na dag onschuldige slachtoffers vallen.

In de drugsoorlog wordt er geen onderscheid gemaakt tussen man – vrouw – kind – baby.

Vluchten als alleenstaande moeder met een jong kind want “…my father was a gangster, they tortured my uncle and killed him…”.

Opgejaagd worden door zowel de Mexicaanse als de Amerikaanse politie die niks liever willen dan je oppakken en terug sturen naar de plaats waar je van komt maar onmogelijk terug kan.

Want de politie in Mexico staat niet aan jouw kant in de oorlog…

…en de politie in Amerika heeft geen idee wat er zich afspeelt aan de andere kant van de grens en zelfs al mochten ze het weten, wat maakt het hun ook uit? Zij leven niet in constante angst.

Toeristen klagen altijd dat het verkeer in Mexico zo gevaarlijk is en dat Mexicanen te veel risico’s nemen bij het oversteken. Maar wat is aangereden worden door een auto vergeleken met ontvoerd en vermoord worden? Wat zou jij kiezen mocht je hier geboren en opgegroeid zijn als doorsnee Mexicaan in 1 van de gevaarlijke gebieden?

Illegaal zijn in Amerika en er proberen blijven kan soms nog het moeilijkste zijn maar de moeder van Salvador heeft het gehaald.

Salvador’s moeder is een dappere vrouw en ze verdient het om op een veilige plaats te wonen waar ze niet bang hoeft te zijn om naar buiten te gaan of om haar zoon naar buiten te laten gaan.

“They kidnapped one of my friends and beat her up because she was fighting for women’s rights.”

Zullen Salvador’s moeder en al die andere Latijns-Amerikaanse vluchtelingen ooit helemaal zonder angst kunnen leven?

Is het echt nodig hun terug te sturen naar een plaats waar ze onmogelijk terug kunnen?

Think about it.

Geef een reactie

