campeche·Mexico·quintanaroo·yucatan

Yucatan Roadtrip; Caribische Eilanden, Piraten en… Cancun

Yucatan is het mainstream gedeelte van Mexico maar als je goed zoekt, zijn er ook enkele vreemde dingen te vinden zoals krakkemikkige huifkarren op rails, veel te kleine motortaxis en schildpadboerderijen (maar dat is waarschijnlijk niet zo speciaal als het woord het doet klinken).


Cancun; het Benidorm van Mexico  – maar eigendom van Amerika. Vraag een willekeurige Mexicaan of Cancun Mexico is en het antwoord is voluit NEEN. Het lijkt wel of elk land zijn marginalen naar daar stuurt*. Vuil, lawaaierig, enge dokterswachtzalen, low class Amerikanen die op spring break gaan en weinig respect betuigen tov de lokale bevolking (het personeel van de hotels dus) en torenhoge luxe hotels. Dit is hoe ik me Cancun herinner want ja, ik ben er zelf geweest. 2 Keer zelfs. 1 Keer uit pure nieuwsgierigheid (ben dan maar direct weg gelopen naar Isla Mujeres) en de 2e keer omdat we een afspraak hadden met een familielid van mijn lief waarmee we naar enkele nabij gelegen plaatsen zouden gaan.

 

2 Keer was echt genoeg voor mij. Iedereen spreekt altijd vol lof over het Yucatan schiereiland** maar ik ben er eerlijk gezegd zo zot niet van. Don’t get me wrong, het schiereiland heeft prachtige steden en nog prachtigere stranden maar als je bekend bent met het andere Mexico, dan is Yucatan echt een mindere – voor mij toch.

 

Ik heb er in totaal misschien een kleine maand gespendeerd;

De eerste plaats in de Yucatan die ik bezocht was Campeche. Het centrum van Campeche komt uit een sprookje. Deze vergelijking is trouwens niet helemaal fantasie want vroeger kwamen er geregeld piraten in de omgeving. Campeche is dan ook helemaal ommuurd als bescherming tegen de piraten. De stad ligt pal aan de zee maar door die vervloekte ommuring is er geen strand. Klinkt misschien niet zo erg tot je ontdekt dat de gemiddelde temperatuur daar ongeveer 37 graden is en het er dan nog heel vochtig is ook. Ik heb het dan ook niet langer dan 4 dagen uitgehouden en ben daarna terug de bergen ingetrokken om af te koelen – dit moet een teken geweest zijn want zo heb ik mijn verloofde ontmoet.

 

De 2e keer dat ik voet in de Yucatan zette was, jawel, in Cancun. Eerlijk gezegd wil ik er niet aan terug denken, gelukkig voor jullie (en voor mij) heb ik al een post over mijn niet-zo-glamorous-avonturen in de meest onaangename stad van Mexico en die kan je hier lezen.

 

Ik ben toen ook vlug weggelopen naar Isla Mujeres waar het stukken beter was (maar toch nog altijd vol met Amerikanen*** en een afwezigheid van Mexicaanse sfeer…).

 

Na deze reis dacht ik er nooit meer terug te komen, ik had er meer dan genoeg van gehad tot…

…een familielid van mijn lief besloot ons te bezoeken en trakteren op een reisje door Yucatan.

Dat is hoe ik voor een 2e keer in het gedoemde Cancun terechtkwam. De nacht voor het familielid aankwam spendeerden we in een onaangename, dure hostel waar het veel te warm was. Zelfs de hostels in Cancun zijn anders dan de hostels in het andere Mexico.

Gelukkig spendeerden we de nachten daarna in luxehotels en 1 keer zelfs in een honeymoon suite dat pal aan de Caribische zee lag – dat verbeterde natuurlijk mijn mening over Yucatan.

Eerste stop was Mérida. Wat een mooie, aangename én Mexicaanse stad! Ik wou dat ik er wat meer rond gedoold had maar daar was simpelweg geen tijd voor vanwege het hyperactieve familielid die ons constant meenam op tours. De eerste tour; Chichen Itza en een cenote. Ik ga hier geen woorden aan vuil maken, lees gewoon mijn Chichen Itza post; Is Chichen Itza Terecht een Wereld Wonder?

De 2e tour was een cenote tour. We wilden iets dat niet zo toeristisch was deze keer dus kwamen we op het idee om een cenote tour te doen. Deze tour was niet georganiseerd omdat deze plek geheel onbekend was. We kwamen er toe; het was stoffig en veel te warm. Een mannetje stond ons op te wachten met een motortaxi. “Een motor..wat?” hoor ik jullie zeggen. Een motorTAXI. Dat is een motor met vooraan een bakje waar er 3 (!) mensen kunnen zitten.

18260831_10213461895607513_1054242747_o
Motortaxi

Het mannetje voerde ons naar een andere plaats waar een huifwagen op rails voortgetrokken door een paard ons stond op te wachten; vreemde vervoerswijze nummer 2. Deze huifwagentrein zou onze vervoerswijze voor de dag worden aangezien dit paard ons van cenote naar cenote zou brengen.

18261354_10213461886167277_1135878839_o
De huifwagentrein. Hier zie je ook de ‘natuur’ in het binnenland van Yucatan; dorre struiken.

Dit “cenote park” heet Cenote Cuzama by the way.

De eerste cenote was onder de grond – met lauw water.

Om de 2e cenote te bereiken moesten we een lang krakkemiekig trapje naar beneden volgen, de cenote was echt diep onder de grond en het water was WARM.

mceno

De 3e cenote was het stereotiep. Gat in de grond, je kijkt er door en ziet helderblauw-turquois water. Naar beneden dan maar en zwemmen in dat prachtige water.

jcsomdqgat

omsed

In alle 3 de cenotes waren we alleen, dit is heel wat als je weet dat cenotes in Yucatan normaal gezien allemaal heel druk zijn.

Daarna was het tijd voor het Caribische eiland; Isla Mujeres.

ijij

Isla Mujeres heeft enkele prachtige stranden die altijd vol zitten aan de kant waar alle hotels zijn. Indien je echter een golfwagentje huurt, kan je naar een ander strand waar praktisch niemand gaat. En dat is wat wij deden.

Wit zand, helder turquois water en palmbomen. Het bestaat echt en het heet de Caraïben.

 

De dag waarop we de roadtrip door Isla Mujeres deden hebben we ook een schildpad boerderij (?) (is dat een woord?) bezocht én het punt waar de Caribische zee en de Atlantische Oceaan samen komen.

 

Daarna kwam de vakantie ten einde en was het tijd om terug te gaan naar Mexico City.

Het was een zalige vakantie en zoals je ziet heeft Yucatan echt paradijselijke plekken maar let me tell you this; wanneer je op de bus zit in Yucatan, of toen we van cenote naar cenote reden, zie je enkel verdorde struiken. Dat is letterlijk alles wat je ziet.

In het andere Mexico is het de moeite waard om elke minuut naar buiten te kijken aangezien de natuur er daar niet mee ophoud prachtig te zijn.


* Natuurlijk gaan er niet enkel marginalen heen. Hier en daar zie je ook normale deftige mensen (die het niet zo erg vinden de natuur te vervuilen door een 12u lange vlucht te nemen wanneer ze eigenlijk ook gewoon naar Italië kunnen reizen om daar dezelfde soort vakantie te beleven).

** Yucatan is de naam van een staat maar is ook de naam van een schiereiland. Tot het schiereiland behoren de staten; Yucatan, Quintana Roo en Campeche. Wanneer ik in de post over Yucatan spreek, dan heb ik het over het schiereiland.

***Er is dus ook niks mis met Amerikanen he maar zoals ik al zei; “het lijkt wel of elk land zijn marginalen naar Cancun stuurt”. Amerika dus ook. En het maakt niet uit waar een marginaal van komt. Een marginaal is zo goed als altijd ambetant.

Een gedachte over “Yucatan Roadtrip; Caribische Eilanden, Piraten en… Cancun

Geef een reactie

