Mexico·ruins·yucatan

Is Chichen Itza Terecht een Wereld Wonder?

Tijdens onze roadtrip in het Yucatan schiereiland in Mexico zagen we heel wat mooie dingen, interessante dingen (zal ik later nog over schrijven) en ook niet zo…interessante dingen. Niet zo interessant als we verwachtten ten minste.

Ik ga eerlijk zijn vanaf het begin. Ik was niet onder de indruk van Chichen Itza. Mijn vriend en zijn nonkel dachten er hetzelfde van.

Ik ben niet van plan hier veel over te schrijven aangezien ik er niet veel over te zeggen heb maar indien je interesse hebt om Chichen Itza te bezoeken, lees dan verder;

Heb je de piramides in Egypte gezien of heb je al verschillende andere Meso-Amerikaanse piramides gezien? Dan is de kans groot dat je niet zo onder de indruk zal zijn van Chichen Itza.

Voor ik Chichen Itza bezocht had ik reeds 5 andere piramiden/ruïnes in Mexico gezien;

  1. Teotihuacán (Mexico State)
P1170022
Teotihuacan, in de staat Mexico; omringd door dor gebied en bergen.

2. Toniná (Chiapas)

P1170277
Tonina, in the heart of the jungle in Chiapas

3. Monte Albán (Oaxaca)

16491620_10208459097023203_1370216791_o
Monte Alban: op een van de bergen die de stad Oaxaca omringen. Een prachtig uitzicht dus op zowel de stad als op een woestijnachtig/dor landschap

4. Tulum Ruins

tulum-2095867_640
De ruines zelf waren niet zo speciaal maar de omgeving was like heaven.

5. Guachimontones in Jalisco

P1190255
In the middle of nowhere, op een berg met prachtig uitzicht over een gigantisch meer. Er was praktisch niemand.

Ik was enorm onder de indruk van deze 4. Ik heb er dan ook telkens een lange tijd gespendeerd omdat ik er simpelweg niet genoeg van kon krijgen. De inkom was ook telkens heel goedkoop (€2 ongeveer) en er waren nooit te veel mensen (in Tonina was er zelfs niemand). Iets anders dat heel belangrijk is – voor mij alleszins – is de omgeving en zoals je ziet zijn de omgevingen bij bovenstaande 4 telkens geslaagd.

P1180360

Chichen Itza was…anders. Het liep er vol met mensen en we waren er niet eens tijdens een weekend. Het was ook duur vergeleken met de anderen die ik al bezocht had (€12 als ik me goed herinner) en de omgeving was niet zo heel mooi. Op de wegeltjes in het park stond het ook vol met marktkraampjes met verkopers die je vanalles probeerden te verkopen (dit is niet vreemd maar ik vind het nogal vervelend). Zogezegd lokale Indiaanse spullen maar als je goed kijkt zie je waarschijnlijk wel ergens een label staan met Made in China op. Hier en daar waren er enkele fascinerende aspecten maar de site in het algemeen heeft alleszins niet mijn hart gestolen.

Waarom is Chichen Itza 1 van de 7 wereldwonderen geworden? Misschien omdat het zich in Yucatan bevindt waar het ALTIJD vol loopt met toeristen en ze dus zeker zijn dat het veel geld gaat opbrengen? Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen mocht dit de reden zijn.

Bijna iedereen die we ontmoet hadden en die naar Chichen Itza geweest was vertelde er over met veel enthousiasme. Ik denk dat onze verwachtingen gewoon te hoog laten en daardoor werden we teleurgesteld.

Anyway, indien je nog nooit een piramide gezien hebt, dan zal je hoogstwaarschijnlijk wél onder de indruk zijn van Chichen Itza. Ga dus naar Chichen Itza vóór je andere piramiden bezoekt!

2 gedachten over “Is Chichen Itza Terecht een Wereld Wonder?

Geef een reactie

