hidalgo·Mexico·nature·verhalen

Weekend op een Veel te Drukke Camping aan Las Grutas de Tolantongo | Mexico

Ik keek er al maanden naar uit om naar Las Grutas de Tolantongo te gaan in Hidalgo. Enkele dagen geleden was het eindelijk zo ver. We zaten op de bus op weg naar daar en ik keek er enorm naar uit.

P1180560

Las Grutas de Tolantongo is een complex in de Tolantongo canyon in de staat Hidalgo. In deze canyon bevindt zich een thermische (!) rivier, die door grotten loopt waar je ook in kan, én thermische pools op een rotswand met prachtig uitzicht over de canyon. Met thermisch bedoel ik dus 20 graden.     20. Graden.     Ik heb deze rivier niet voor niks “the Holy River of Mexico” gedoopt.

P1180625

Er is plaats om te kamperen naast de rivier en dat is ook wat de meeste bezoekers doen. Je kan er tenten, matrassen, stoelen en tafels huren. Ik heb zelfs veel Mexicanen zien rondlopen met echte BBQ’s die ze van thuis uit meegebracht hadden!

Bij aankomst merkten we dat het extreem druk was en toen realiseerden we ons dat het de Semana Santa (Paasvakantie) was! Semana Santa is het drukste seizoen in Mexico. Mexicanen werken heel hard het hele jaar door zodat ze met Semana Santa op vakantie kunnen gaan en al hun spaargeld opdoen. Daar hadden wij dus niet aan gedacht…

Het viel ons ook op dat wij de enige toeristen waren – al de rest waren locals – wat dus zorgde voor een hardcore Mexican experience. And hardcore it was… van typische Mexicaanse woorden als “ANDALE ANDALE ANDALE”, “Orale!” en “Gueeeeyyy” tot non stop BBQ’ing van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat, de geur was zo intens dat mijn vriend er bijna van moest overgeven en hij is nog niet eens een full time vegetariër. Ook de extreem typische muziek mocht er niet aan ontbreken en als dat nog niet genoeg was, was er ook een echt Mexicaans orkest aanwezig die van tent tot tent ging vragend of ze een ‘liedje’ konden spelen. Even ter verduidelijking, een Mexicaans orkest is niet zoals je denkt het is. Mexicaanse orkesten zijn anders dan orkesten uit andere landen. Bij het horen van een Mexicaans orkest krijg je direct het gevoel dat de muziekanten nog nooit eerder een muziekinstrument vastgehouden hebben. Ze spelen maar wat, om het luidst en zo chaotisch als het maar kan – en populair dat het is! Mexicanen zijn zot van this sh*t en dansen er dan nog op ook! En om heel eerlijk te zijn…het zorgt wel voor een goeie sfeer en ik wéét dat wanneer ik Mexico zal verlaten, ik stilletjes altijd zal hopen om nog eens ergens een Mexicaans orkest tegen te komen.

Hoe dan ook, de sfeer op de camping was goed en veilig.

P1180554
The Holy River of Mexico

 Langs de ene kant ben ik vrij teleurgesteld, ik keek er namelijk zoooo naar uit om die attracties uit te proberen maar uiteindelijk zijn we enkel in de rivier kunnen gaan. Niet in de grotten en de pools omdat het simpelweg té druk was. Maar langs de andere kant… heb ik een andere ervaring in de plaats gekregen die ik toch wel als waardevol beschouw en ik kan eerlijk zeggen dat ik geen spijt heb dat we in de Semana Santa geweest zijn. We hebben wel besloten om terug te gaan in off season om dan werkelijk te kunnen zien wat deze plaats te bieden heeft.

P1180547
Een gedachte over “Weekend op een Veel te Drukke Camping aan Las Grutas de Tolantongo | Mexico

Geef een reactie

