guatemala

Lago de Atitlán | Guatemala

4-01-’17   –   11-01-’17

In ‘Beyon the Mexique Bay’ schrijft A. Huxley;  “Lake Como, it seems to me, touches on the limit of permissibly picturesque, but Atitlán is Como with additional embellishments of several immense volcanoes. It really is too much of a good thing.

15934220_10208232317433855_1541432538_o

Onze visas kwamen tot een eind, wat wil zeggen; weekje Guatemala. In Mexico kan je tot 6 maand verblijven op een toeristvisa (veel mensen wonen hier effectief op een toerist visa), dan moet je even het land uit en wanneer je terug komt krijg je een nieuwe 6 maand.

Voor ik verder vertel over Guate, wil ik eerst wat achtergrond info geven;

– Guatemala heeft het 4e hoogste percentage van chronische ondervoeding ter wereld. 50% Van de kinderen onder de 5 jaar lijdt aan chronische ondervoeding en in indianen gemeenschappen is dit bijna 70%

– 53% Van de bevolking leeft in armoede en 13% in extreme armoede (minder dan €1 per dag)

– 30% Van de vrouwen zijn analfabeet en in indianen gemeenschappen is dit bijna 60% van de vrouwen.

– Van 1960 tot ’96 leed Guatemala onder een burgeroorlog – dit is 36 jaar! De regering tegen linkse rebellengroepen die hoofdzakelijk uit Maya-indianen bestonden. In de jaren ’80 begon de genocide op Maya-indianen.  De hele oorlog heeft het leven gekost van 200.000 mensen waarvan waarschijnlijk de helft Mayas.

15966770_10208232318193874_1540284505_o

 Terug naar mijn ervaring;

A en ik besloten naar Panajachel te trekken, een dorpje aan Lago de Atitlán, een meer omringd door vulkanen en zogenaamd één van de mooiste meren ter wereld en daar kan ik mee akkoord gaan. Panajachel daarentegen is ver van het mooiste dorpje dat ik gezien heb. Als je het p1180010Atitlán meer wil zien (wat ik zeker aanbeveel) raad ik het af om in Pana te verblijven. Niet alleen is het er lelijk en vuil maar het is er ook veel te duur – wat vreemd is aangezien Guatemala duidelijk een stuk armer is dan Mexico – zoals je wel merkt in bovenstaande paragraaf. San Marcos is een andere optie, een beter dacht ik, maar neen, blijkbaar niet. Een Duitse vriendin van me heeft er een maand gewoond/gewerkt en ze zegt dat ze zich nog nooit zo onveilig gevoeld heeft. Dan is Pana toch beter aangezien er een veilige sfeer heerst. Dus moet ik tot de conclusie komen  dat ik geen flauw idee heb van een mooi dorpje aan Lago de Atitlán.

Buiten lelijke, vuile straten met veel te duur streetfood (ik zal maar niet beginnen over de restaurants) kan Panajachel blijkbaar ook niet tegen wind. Het hotel (geen hostels daar) waar we verbleven was wél mooi maar na een nachtje met veel wind was er: 1. geen elektriciteit, 2. geen water en 3. geen wifi. Af en toe kwam de electriciteit en het water eens terug, voor even, maar de wifi? Die hebben we niet meer terug gezien. Achja, 2 dagen zonder kan ook geen kwaad maar het wordt wel tijd dat die mensen met een router leren werken niet dat ik daar veel van kan maar ja.

p1180018kni
Beautiful picture with my eyes closed and a coconut.

Guatemala. Een prachtig land met een rijke geschiedenis, zowel positief als negatief. Ik kijk er naar uit om meer van dit land te zien, en dit keer geen ongezellige dorpjes.

*Als ik met afkortingen schrijf is dit niet uit luiheid. Het is hier (in Mexico en Guatemala en waarschijnlijk ook in andere Latin landen) de gewoonte om dit te doen en blijkbaar heb ik dit overgenomen.

panajmap

Waar? Panajachel, Sololá, Guatemala.

Gemiddelde uitgaven per dag? Minimum €6,5 voor accommodatie maar de meeste hotels zijn rond de €18. Indien je zo goedkoop mogelijk probeert te eten (maw, zelf koken en 1x per dag streetfood) spendeer je iets van €11 per dag (voor 2 – voedsel is nl altijd goedkoper als je met meerderen eet). Dus, wij spendeerden per dag iets van €18 (we hadden een goedkoop hotelletje gevonden – Hotel Shofar) maar indien je wat meer luxe wil verdoe je al snel €40 per dag of meer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Atitl%C3%A1n

https://www.wfp.org/countries/guatemala)

https://en.wikipedia.org/wiki/Guatemalan_Civil_War

Geef een reactie

