chiapas·Mexico

Boca del Cielo; An Empty Paradise | Mexico

Geschatte leestijd: 4 minuten

Geen lopend water, geen internet, amper elektriciteit, geen gsm verbinding, enkel vis en zeevruchten te verkrijgen en de locals slapen in hangmatten ipv bedden. Inderdaad, ik heb het over Boca del Cielo, “mouth of the sky” in het Engels maar dit is compleet irrelevant

p1170825
Lagoon

want de eilandbewoners hebben waarschijnlijk nog nooit van het woord “Engels” gehoord. Van het woord “Israël” daarentegen hebben ze wel al gehoord. Alleen noemen zij het “el país de Jesús”. Ze vroegen mijn verloofde of het even groot was als het meest nabijgelegen ‘stadje’, Tonalá (nog geen 80.000 inwoners en ongeveer even groot als Deinze…). Achja, hij is het gewoon. Zeggen dat die mensen dom zijn is fout, laten we zeggen dat ze onwetend zijn. Is dat hun fout? Neen. Het enige antwoord hierop is; de REGERING. En geef toe, op een zo goed als onbewoond eiland leven zonder kranten, radio’s en internet maakt je een beetje wereldvreemd. Ik zal hier maar over ophouden en verder gaan naar de vakantie zelf.

p1170665
Strand bij de Pacific

Na 4 verschillende collectivo’s en busjes te nemen waarvan de laatste enorm krap was (de beenruimte was niet lang genoeg voor mijn benen en we zaten in een mini collectivo met véél te veel mensen en het was er véél te warm) kwamen we eindelijk aan in Boca del Cielo waar een enthousiaste Mexicaan ons meesleurde naar een bootje (vervoerswijze nummer 5) om ons naar het eiland, San Marcos, te brengen.

img_20161130_160521
…en alles was verlaten

Het was al laat ‘s avonds en donker en A wilde nog wat lezen en ik wilde het eiland verkennen wat ik dus beter niet gedaan had want een grote hond zag mij blijkbaar als indringer en stond op het punt me aan te vallen. Gelukkig werden de eigenaars die aan het slapen waren in hun hangmatten wakker van mijn geschreeuw net zoals de rest van het eiland en konden ze de hond net op tijd stoppen. Ik wist wel dat ik een engelbewaarder had.

p1170747Daarna ben ik nooit meer alleen gaan wandelen, alleen maar op het domein van onze cabañas, wat niet zeer groot was maar het uitzicht maakte alles goed.

Aan de ene kant van het eiland is de Pacific oceaan en aan de andere kant een lagoon (hoort bij de Pacific maar omdat het tussen het eiland en het vaste land zit is het stilstaand water, beetje te vergelijken met een fjord). Het eiland zelf was tropisch en zalig. Enkel zand, kokosnoten, palmbomen, zon maar ook niet té warm en laid-back atmosfeer.

Het enige vreemde aan al dit was het gebrek aan toeristen. We wisten al op voorhand dat Boca del Cielo helemaal niet toeristisch is. Niet zoals de stranden in Quintana Roo, Oaxaca, Acapulco en Baja California natuurlijk, die toeristische trekpleisters zijn (enkel Acapulco nu wat minder en daar is een goeie reden voor…). Maar in ons geval, als er al 10 toeristen waren, zou het veel geweest zijn. Nee, het waren er minder dan 10. Zelfs waar wij p1170762verbleven, er waren 8 cabañas en uitgenomen die van ons waren ze allemaal leeg. En bij beide buren (die ook cabañas verhuren, zoals iedereen op dat eilandje) waren ze allemaal leeg. Mij hoorde je alleszins niet klagen, het zorgde voor een fantastisch tijd, we hadden beide stranden (van de Pacific langs de ene kant, en de lagoon langs de andere) voor ons zelf, ‘s avonds vanaf 9u werd het helemaal stil en de mooiste sterrenhemels, vallende sterren en Melkweg inbegrepen, vind je daar. Waarom heb je een luxe hotel nodig als je dit kan krijgen? Oke, ik geef toe, een echte douche zou wel handig geweest zijn ipv emmers met zout water over je heen gieten, en tanden poetsen met zoet water apprecieer ik nu ook veel meer. Maar dit… dit zijn slechts bijzaken.

P1170820.JPG

Waar? (Isla San Marcos,) Boca del Cielo, Chiapas, Mexico.

Gemiddelde uitgaven per dag? €25. €5 per persoon voor de cabañas (je moet afdingen!), €6-7 per maaltijd (ikzelf at enkel lunch en avondeten en als ontbijt at ik droge koekjes en wat fruit van het enige winkeltje op het eiland).

NOTE: €25 Per dag per persoon is helemaal niet goedkoop om Mexico te zijn. De hoge prijs ligt aan het feit dat we zelf geen keuken ter beschikking hadden dus dat we telkens op ‘restaurant’ moesten eten én dat het enige winkeltje maw het monopolie had en daardoor zijn prijzen opsloeg. Toch was die €25 het meer dan waard aangezien we praktisch een heel eiland mét tropische stranden voor onszelf hadden. Het vervoer van San Cristobal de las Casas naar Boca del Cielo (duurt ongeveer 7 a 8u) is echter wel spotgoedkoop.

bocamma
Uit Google Maps
Geef een reactie

