Mexico·morelos

Een Echte “Día de Muertos” Ervaring in Mexico

Geschatte leestijd: 3 minuten

 

Día de Muertos (of ‘Día de los Muertos’ in niet-Spaanstalige landen). We kennen het

img_20161027_122122allemaal; Sugarskulls, Mexicanen die feesten op kerkhoven, noem maar op. Maar hoe gaat een authentieke Día de Muertos er eigenlijk aan toe? Wel, je leest het hier.

Eerst wat achtergrond info;

Dia de Muertos loopt van 31 oktober tot 2 november maar wordt he
t sterkst gevierd op 1 november. Gedurende deze dagen worden de doden vereerd. Nee, er wordt niet getreurd om de doden, ze worden gevierd, het is een feest ter ere van de doden. Volgens Mexicanen is er geen reden om te blijven treuren aangezien de doden nu in een beter plaats zijn en om hun helemaal te laten gaan, moeten we hen vergeten (niet letterlijk vergeten, ze bedoelen eerder dat je er vrede mee moet nemen).

Hier kunnen wij zeker iets van leren.

img_20161101_134411
La Catrina

Gedurende Día de Muertos stellen mensen altaars op ter ere van hun dode familieleden die ze vol leggen met het favoriete eten van de overledene. Het overleden familielid kom tijdens Día de Muertos namelijk terug naar het rijk van de levenden.

Wat kan je doen op Día de Muertos? Je kan in het centrum van een stad blijven en kijken naar de parades die door de stad lopen of… je kan bij locals verblijven en een échte Día de Muertos meemaken en dat, dat is precies wat ik gedaan heb.

 

 

Mijn ervaring;

Een goeie Mexicaanse vriend van mij, B, die in een buitenwijk

khugy

van Cuernavaca, de hoofdstad van de staat Morelos, woont had me uitgenodigd om Dia de Muertos te komen vieren met hem en zijn familie thuis. Natuurlijk kon ik daar geen nee tegen zeggen zelfs als dat betekende dat ik mijn verloofde moest achterlaten in onze niet zo aangename kamer vol kakkerlakken in centrum Mexico City.

Eerst zijn B en ik naar Tepoztlán geweest. Tepoztlán wordt beschouwd als één van de Pueblos Mágicos van Mexico door de prachtige natuur rondom het dorpje en de rijke cultuur. Daar hebben we een berg beklommen en als ik zeg “beklommen” bedoel ik echt, letterlijk KLIMMEN. Klimmen op verticale rotsen en ons moeten optrekken aan boomwortels etc, you get the point. En natuurlijk afdalen in de donker, nooit gedacht dat ik dat zou overleven maar het is me blijkbaar toch gelukt.

14971448_1240648885987920_1100240470_o
On top of the mountain in Tepoztlan

Eens beneden stonden B’s ouders en broertje ons op te wachten en hebben we eerst een toertje gedaan in Tepoztlán centrum zelf en daarna naar de wijk gereden waar ze wonen.

Nu begint het interessante deel.

In het échte Mexico (niet in de centra van de steden maar in de buitenwijken) openen de mensen hun deuren. Iedereen kan er binnen gaan, er is koffie, thee, en Día de Muertos koeken (koeken in de vorm van spinnenimg_20161101_140841 en andere vreemde voorwerpen). Er is altijd één of meerdere altaars van overleden familieleden aanwezig. Het is de bedoeling dat je respect betuigd aan de mensen en aan de altaars en terwijl de doden vereert met de gastheer.

Dit gebruik is blijkbaar normaal maar toch had ik (en verschillende andere mensen die ik
ken die lang in Mexico verbleven hebben) hier nog nooit van gehoord. #underground

De dag daarna zijn B en ik het centrum van Cuernavaca in getrokken waar ook verschillende altaars aanwezig waren. Onder andere één ter ere van alle mensen die in 2016 al vermoord en/of verdwenen zijn in Morelos (een stuk of 300, nu al meer aangezien we een maand verder zijn). Ik kon hier echter geen foto van nemen aangezien er familieleden van de slachtoffers bijstonden.

Terug in Mexico City besloot ik naar de McDonalds te gaan aangezien mijn verloofde nog niet thuis was. Ik loop vlug even achter wat zout en tegen wie loop ik onderweg? You know you’re meant to be when you bump into each other in a McDonalds in one of the biggest cities in the world. ❤

img_20161101_134355
La Catrina. “De rijken hebben even veel kans om te sterven als de gewone mens.” aldus José Guadalupe Posada
img_20161101_134316
Catrina’s in centrum Cuernavaca
Geef een reactie

