Mexico·mexicocity·reistips

Mexico City is VEILIG + Tips om Veilig te Blijven

Geschatte leestijd: 6 minuten

“…my books are derived from city images, and the city of my dreams or nightmares is Mexico City.”
– Carlos Fuentes

Toen ik mijn eerste Mexico-reis aan het voorbereiden was kreeg ik eerst en vooral al veel commentaar omdat Mexico blijkbaar het gevaarlijkste land ter wereld is (wat helemaal niet zo is) maar als ik durfde zeggen dat ik ook van plan was om naar Mexico City te gaan… dan dachten velen dat ik mijn dood tegemoet ging. Nee, Mexico City is niet de gevaarlijkste stad ter wereld (dat is San Pedro Sula in Honduras als ik me niet vergis), Mexico City is niet (helemaal) the Wild West waar geschoten wordt op straat en zich dagelijks achtervolgingen plaats vinden en het is ook niet omdat je besluit een bezoekje aan Mexico City te brengen dat je daarna al je bezittingen kwijt bent. Pickpockets zijn er natuurlijk in overvloed maar als je een beetje zorg draagt voor je persoonlijk spullen dan heb je niks te vrezen.

Tips om je Waardevolle Bezittingen te Beschermen en Veilig te Blijven

  • Draag kledij waarbij je de zakken met ritsen kan dicht doen
  • Draag geen handtassen die je gewoon over je schouder draagt, gebruik een handtas met langere riem zodat je die schuin over je kan dragen.
  • Breng nooit je bankkaarten, ID kaart, paspoort, visum en veel cash mee als je naar buiten gaat. In plaats daarvan houd je altijd een kopie van je paspoort bij je en €20 is meer dan voldoende.
  • Vertrek je uit je ho(s)tel op weg naar een andere stad? Dan moet je natuurlijk wel al je waardevolle papieren en spullen meedoen en hiervoor zijn moneybelts zeer handig (note: money belts zijn GEEN buideltasjes).
  • Neem ALTIJD een hangslotje mee zodat je al je waardevolle papieren kan opbergen in een kluis in de/het ho(s)tel.
  • Loop ‘s nachts niet alleen op straat – maar dit geldt natuurlijk voor elke grootstad (en dit is iets waar ik dus nooit in slaag…)
  • Straat taxi’s zijn meestal wel veilig (het kunnen ook klootzakken zijn die je overvallen – hierdoor is Uber wel beter) maar gebruik enkel de officiële en vraag de prijs vooraf je instapt.
  • Draag lange broeken, dichte schoenen en shirts die de helft van je armen bedekken.

Veilige Regio’s 

Nee, Mexico City is niet gevaarlijk. De enige regio die ik afraad om te bezoeken is Tepito (waar zich een van de grootste zwarte markten ter wereld bevindt – vergeet niet dat in Mexico alles mogelijk is).

Overal (behalve in de niet zo veilige regio’s in de stad) lopen er zwaar gewapende politie agenten rond. Bedoeld om je een veilig gevoel te geven maar net zo goed om je toch een beetje af te schrikken – dit laatste gevoel moet je simpelweg negeren. Indien je de weg kwijt bent kan je altijd bij hen terecht om de weg te vragen en in mijn geval hebben ze me toch altijd geholpen. En… indien er ineens een paar op je afkomen en je betichten dat je een sigarettenpeuk op de grond hebt gesmeten (als je dat overduidelijk niet gedaan hebt), je er proberen uit te praten zal niet helpen, geef hun gewoon 300 pesos (€15) en je bent er van af. De lonen zijn helemaal niet hoog – keep this in mind. Ik moet hier wel bij zeggen dat dit vooral met mannen gebeurt. Veel minder met vrouwen. De politie is normaal gezien zeer vriendelijk tegen vrouwen maar tegen mannen durven ze wel eens vervelend doen.

De regio’s in Mexico City die zeer veilig zijn en waar ik tot nu toe al verbleven heb zijn; Condesa, Colonia Roma en Cuauhtémoc. Waarvan blijkbaar Condesa het veiligst is.

Gemiddelde uitgaven per dag (hostel + voedsel):

In Condesa en Colonia Roma: €17

In Cuauhtémoc (mijn persoonlijke favoriet): €13

Let wel; Condesa en Colonia Roma zijn prachtige Europees uitziende wijken. Als je dus iets anders wil dan wat je gewoon bent (Europese architectuur dus), raad ik het af om in Condesa en Colonia Roma te verblijven. Helemaal Europees ziet het er nu ook weer niet uit; het staat er namelijk vol met tropische planten en palmbomen op straat en overal vind je typisch Mexicaans streetfood. In Colonia Roma Sur bevinden zich veel Colombiaanse restaurantjes waar je zeer goed kan ontbijten aan lage prijs. Cuauhtémoc ziet er minder Europees uit en is dus eerder een aanrader indien je eens iets anders wil.

FOTO’S CONDESA EN COLONIA ROMA:

2016-08-02-12-50-29
Veel voorkomende huizen in Condesa en Roma.
2016-08-02-12-56-45
Een doornsnee straat in deze regio.
2016-08-02-13-01-39
El Parque México

 FOTO’S CUAUHTEMOC:

cccuuu
Uitzicht vanop het dakterras van de hostel.
cuatt
Uitzicht langs de andere kant. Ja, praktisch elk gebouw heeft een dakterras.
moudddh
Nog eens een uitzicht vanop het dak terras. Het roze-witte autootje is een officiële taxi.

ssmedqjfd

Mexico City. Waar?

dfkaart

condeeels
De 2 onderste van links naar rechts zijn Condesa en Colonia Roma. De noordelijke is Cuauhtémoc.

Oh ja, zie je daar rechts “Nezahual…” en links “Naucalpan de Juarez” staan? Wel, ga daar niet naartoe, dat zijn levensgevaarlijke sloppenwijken. Just sayin’.

De grootste sloppenwijk ter wereld bevindt zich trouwens in Mexico City. Het zijn 3 regio’s; Neza-Chalco-Itza en in totaal wonen er 4 miljoen mensen. Het totale aantal inwoners in Mexico City bedraagt bijna 21 miljoen.

De conclusie is dus dat als je je goed voorbereid en je je aan de veiligheidsregels houd, Mexico City een droom stad is die op elke reiziger’s bucket list moet staan. Zelfs voor vrouwen die alleen reizen (kijk maar naar mij) is het er ideaal.

Geef een reactie

