Mexico·mexicocity·verhalen

Gevangen op het Dakterras | Mexico

Geschatte leestijd: 4 minuten

Ik heb een blogbericht geschreven over veiligheid in Mexico City en de aangenaamste regio’s om te verblijven. Lees het hier.

2:50u In de namiddag; boos en depressief wandelde ik op hoog tempo door de straten van Mexico City op weg naar de hostel. Ik was in staat mezelf van een dak te smijten maar dat heb ik toch maar niet gedaan want wat als ik het zou overleven…? Anyway, genoeg met die depressieve zever. Mijn slechte humeur had te maken met het feit dat ik mijn favoriete plaats in de jungle had moeten achterlaten samen met mijn dierbare vrienden en vooral omdat ik de volgende dag terug naar Europa moest.

Terwijl ik de trap op wandelde om naar mijn dorm te gaan bedacht ik me dat ik het liefst dfzwartwtgewoon de volledige dag in bed zou blijven zonder tegen iemand te moeten praten.

En natuurlijk, ik kwam binnen in mijn kamer en op het bed naast dat van mij (wat is dat toch altijd met die bedden naast die van mij?) zat een jongen een beetje passief naar het scherm van zijn fancy Appel laptop te kijken. Shit dacht ik bij mezelf, er zit hier iemand, nu moet ik daar wel mee praten. Hopelijk spreekt hij alleen Spaans. Maar neen, de jonge man sprak verdomd goed Engels!  We praatten en praatten en praatten en er komt geen eind aan. Mijn slechte humeur verdween als sneeuw voor de zon (wat we toen nog niet wisten was dat de zon ook ging verdwijnen. Niet door de sneeuw maar wel door de regen). Mijn nieuwe vriend bleek ook een verdomd goeie kok te zijn en na het eten besloten we even naar het dak terras te gaan, het regende wel lichtjes maar dat kon geen kwaad (dachten we…) want een deel van het dakterras was overdekt. Het bleef echter niet bij een beetje regen. De regen werd sterker en sterker –  het stortbad in mijn tante’s badkamer was er niks bij – en langzaamaan breidden de plassen op het dak-

2016-08-02-19-16-49

terras zich uit tot een groot meer. Mijn vriend, B., en ik zaten nogal angstig op een bank – hopende dat het water niet zou stijgen en ons eiland overspoelen. Ik was nog zo slim geweest mijn regenjas aan te doen, maar B. was, en is nog steeds, een Mexicaanse man en die dragen geen regenjassen en zijn ook veel te trots om toe te geven dat ze vergaan van de kou, ook als ze non-stop zitten te bibberen en klappertanden.

Bijna 2 uur later zaten we daar nog steeds op ons zetel-eiland op een dak terras in een van de grootste steden op aarde. Was dit echt hoe ik mijn allerlaatste avond in dit surrealistische land zou doorbrengen? Gevangen op een oude zetel in het midden van een meer op een… dak? Ik had er stilaan genoeg van en besloot zelf het touw in handen te nemen want mijn metgezel leek het niet zo erg te vinden daar vast te zitten. Ik wachtte een goed moment af, gaf een teken, en zo liepen/struikelden/waadden we door het meer richting de enge stalen trap. Eens beneden aangekomen had de man van de receptie de deur naar binnen dicht gedaan maar na een goeie stamp draaide die gelukkig open. De luide bonk had de receptionist blijkbaar uit zijn dagdromen ontwaakt, hij gaf ons een brede passieve glimlach en de walm van weedgeur die rond hem hing rook ik nog toen hij al lang verdwenen was.

Jammer genoeg had het meer zich niet beperkt tot het dakterras. In onze kamer was

p1170091

namelijk een uitloper van het meer ontstaan. En mijn bagage… lag er in.

Wat kon ik er aan doen? Niks. En daarom besloten we, rond half 12 ‘s avonds
, tamales te gaan eten met warme, echte, Mexicaanse chocomelk.

De volgende ochtend namen we afscheid en nam ik het vliegtuig richting Parijs. En dan een veel te lange busrit naar Gent.

Waar ik me nu bevind.

Ik kwam terug op 5 augustus maar ik vertrek weer richting Latijns Amerika op 18 oktober – vrij onverwachts. Mijn leven daar is nog láng niet voorbij.

END

Geef een reactie

