Mexico·quintanaroo·reistips·verhalen

“It’s not in the arm, it’s in the butt!”: Een Inleiding tot Dokterspraktijken in Centraal-Amerika

Geschatte leestijd: 4 minuten

“I’m not tragic these days, I don’t weep, but I feel alone, bewildered, far from you, far from everything — nothing has any meaning.”
– Simone de Beauvoir, from ‘Letters to Sartre’

Trigger warning: emoties

7 Dagen zonder eten. Meehelpen koken deed ik wel (een man die sprekend op Bob Marley lijkt heeft me trouwens geleerd hoe ik een aansteker correct moet aansteken en met een gasvuur werken) maar er van eten? Nee dank u.

Was ik op dieet? Blut? Verkocht als slaaf en bij gevolg maar 1x per week gevoed? Nee nee NEE.

Ik was simpelweg ziek. Of ja, wat je ziek kan noemen. Ik kon nog altijd goed lachen, rond wandelen, salsa dansen, naar Italiaanse maffia series kijken,… noem maar op. Maar eten? Daar had mijn maag het precies niet zo voor.

Ik ben ziek geworden in Campeche, heb er mee rondgelopen in San Cris en heb het meegenomen naar Cancun – waar een van mijn mede hostelbewoners  er op stond me naar de dokter te brengen.

Naar de dokter dan maar.

Een niet al te propere wachtzaal met kale muren, een windmolen die dienst moest doen als airco en plastieken stoelen. En, oh ja, wenende kinderen. Veel wenende kinderen.

De behulpzame man die me naar daar had gebracht, moest nog even naar de winkel achter energiedrankjes en grote hoeveelheden alcohol en beloofde snel terug te komen om me dan te vergezellen op consultatie bij de dokter.
En daar zat ik dan te wenen in die wachtkamer tussen al dat volk dat alleen Spaans sprak; omdat ik me zo ziek voelde, omdat het te warm was buiten, omdat het vliegtuig met vertraging vertrokken was vanuit Tuxtla Gutiérrez en er geen airco was in de terminal, omdat ik het ergste afscheid ooit had moeten nemen en omdat Cancun lelijk is. Allemaal op één dag.

mimmmooo

Hij kwam net op tijd terug en het onderzoek kon beginnen. De dokter sprak natuurlijk geen woord Engels – nog een geluk dat ik een tolk bij had.

De conclusie was dat ik waarschijnlijk een zware maagontsteking had maar er was ook een mogelijkheid dat het salmonella was. In de tussentijd zou ik gewoon elke dag, 5 dagen lang, een spuit moeten krijgen.

Whut…?!

Ik steek dan maar mijn arm uit en de dokter kijkt me nogal vreemd aan. De jongen schud medelevend zijn hoofd en met veel trots zegt hij dan; “In Mexico, it’s not in the arm. In Mexico, it’s in the butt!

Nu begrijp ik waarom ze in België zoveel eeuwen geleden overgestapt zijn naar injecties geven in de arm.

Ik moet toegeven, ik ben wel nog nooit zo snel van een maag ontsteking afgeraakt.

Maar de dagen daarna moesten enkele jongens me telkens weer mee sleuren naar de dokterspraktijk – door vuile straatjes en over enge pleintjes waar de gemeentewerkers duidelijk nooit aan het werk waren geweest, voorbij enge figuren die duidelijk iets zwaarder genomen hadden dan gewoon cocaïne en voorbij bergen en bergen met vuilnis en gebruikte naalden. Dezelfde naalden die ik gedurende een week ook gebruikte.

Ik wilde daar niet zijn, dit was niet het Mexico dat ik kende. Het échte Cancun is zoals ik het hierboven beschrijf en dan is er een schiereilandje waar alle luxueuze tourist resorts staan die in handen zijn van stinkend rijke Amerikanen die alles opkopen in Cancun en hun werknemers amper betalen.

Welkom in het toeristische deel van Mexico, welkom in een leugen en welkom in de plaats waar ik nooit meer terug wil.

Nooit meer.

islaaaami

Op dit moment besluit ik te stoppen met schrijven. Hoe overleef je een Mexicaanse dokterspraktijk? Spreek Spaans, en zo niet, vraag een Mexicaan om je te vergezellen.

Wat meer kan ik hier in godsnaam nog over zeggen? Waarschijnlijk hebben die artikels over advies die ik schrijf toch geen nut want wie van jullie die ooit naar Mexico zou gaan, zou naar zo’n dokterspraktijk gaan wanneer er eigenlijk ook gringo-dokters te vinden zijn in de toeristische trekpleisters?

No, I’m outta here. Vraag het me desnoods in een privé bericht.

Edit; enkele dagen later beslis ik toch een kaartje toe te voegen en wat info over Cancun zelf.

kaartcfancun
Uit Google Maps

Waar? Cancun, Quintana Roo, Mexico

Gemiddelde uitgaven per dag (hostel + voedsel): €17 in de achterbuurten (dus NIET in het toeristische deel, daar is het namelijk veel duurder en gebeurt alles in Amerikaanse dollar).

Een gedachte over ““It’s not in the arm, it’s in the butt!”: Een Inleiding tot Dokterspraktijken in Centraal-Amerika

Geef een reactie

