jalisco·Mexico·verhalen

Verloren in Guadalajara | Mexico

Geschatte leestijd: 3 minuten

 

22 Juni 2016 rond 10u ‘s ochtends. De eerste keer dat ik voet op de Mexicaanse bodem zette. Het was in Guadalajara, de 2e grootste stad in het land, ik stapte af het vliegtuig, nam een taxi p1160670naar een hostel die ik op voorhand geboekt had, keek naar alle vreemde dingen die zich buiten afspeelden en maakte een praatje met de taxi chauffeur in gebroken Spanglish.

De taxi zette me af aan de hostel en ik wilde de hostel binnen gaan maar de deur was op slot. “Oke”, dacht ik, “misschien uit veiligheidsredenen”. Ik belde aan de deur, en nog eens, en nog eens. Niemand deed open. Ik stond daar een kwartiertje te wachten terwijl voorbijlopende Mexicanen me nieuwsgierige blikken toewierpen en besloot dan naar het winkeltje ernaast te gaan om te vragen of zij van iets wisten. Nog nooit in mijn leven had ik zo’n winkel gezien. Alles was in plastiek. Ze hadden alles wat je je kan inbeelden, maar dan in plastiek. Anyway, ik werd heel vriendelijk ontvangen door de eigenaars, die geen woord Engels praatten by the way, maar toch slaagden we erin elkaar te verstaan. De eigenaars kwamen mee en begonnen te kloppen op de deur. Niemand deed open.

p1160719

Die mensen hebben mij dan maar uitgenodigd in hun winkeltje en koffie gegeven en een windmolen op mij gericht zodat ik niet zou flauw vallen van de hitte. Na nog enkele keren proberen binnen geraken in de hostel gave
n we het op, ze hielden een taxi tegen, legden de situatie uit en toen is de taxichauffeur beginnen rondbellen terwijl hij aan het rijden was om een zo goedkoop mogelijk maar toch goede hostel te vinden voor mij. Uiteindelijk vond hij iets en ik moest maar €1 betalen.

Mijn eerste ervaring met Mexico was dus frustratie maar de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen hier was iets dat ik nog nooit ervaren had, dus die frustratie door de hostel die ik eerst voelde maakte al heel snel plaats voor een warm gevoel in mijn hart. En dit warm gevoel is alleen maar gegroeid door de maanden heen.

p1160711
Oude mensen op een bankje. Ook in Mexico.
Geef een reactie

