Noorwegen

The Light is Back | Tales from an Exchange Student in Norway

April. In totaal nog minder dan 3 maand tot ik terug naar België moet. Jullie weten dat ik er niet naar uit kijk maar het leven gaat verder. Dat van mij ook.

Ik probeer er dan ook niet te veel aan te denken en terug keren naar België heeft ook wel z’n positieve kanten. Alcohol is veel goedkoper bijvoorbeeld en veel andere dingen ook. Toch ga ik de ‘sjokolade med Oreo-kjeks’ missen.

Ik heb trouwens voor de zoveelste keer mijn belofte gebroken om elke maand (of was het elke 2 weken? Ik hoop vanuit het diepste van mijn hart dat het niet elke 2 weken was) een bericht te schrijven. Sommige beloftes zijn er nu eenmaal om gebroken te worden. Niet mijn schuld. Punt.

Momenteel zit ik te schrijven in een van mijn meest favoriete plaatsen. Juist, de bibliotheek. De bibliotheek en ik hebben veel mooie herinnering samen. De bibliotheek is een van de plaatsen die ik het meest ga missen.

Toen ik hier net toekwam was er een man veel geluid aan het maken met een boormachine. Beide kon ik niet zien, het kon dus ook een vrouw geweest zijn maar ik houd het bij een man. Soms moeten we gewoon op ons onderbewustzijn vertrouwen.

Momenteel is het weer gewoon bibliotheek geluid en kan ik rustig schrijven terwijl de mensen rond mij huiswerk zitten te maken of artikels aan het schrijven zijn voor hun job met een frons op hun gezicht en hun telefoon close zodat ze kunnen bellen als er iets niet lukt en hun verontschuldigingen aanbieden aan de mensen dichtbij hen die weggezakt zijn in hun eigen wereld die niemand ooit zal kunnen betreden.

Natuurlijk hoor ik jullie al denken “waarom zit zij nu weer niet in school?”. De Noren zeggen dat het een test is die een hele dag in beslag neemt. Ik noem het examens.

Wat staat er nu nog op mijn planning voor deze 3 maanden;

Nog een week school en dan Paasvakantie. In de vakantie ga ik voor 4 dagen naar Oslo en oa naar Inferno Metalfestival een van die dagen. Eindelijk een van mijn favoriete Noorse metalbands, Dimmu Borgir, live zien. Mijn kinderdroom komt uit.

De rest van de vakantie doorbrengen op ons eiland natuurlijk.

Voor de rest weet ik het nog niet, ik leef hier een beetje van dag tot dag.

Een van de dingen die heel verschillend is met toen ik mijn vorige bericht schreef is het licht. Of laten we zeggen “de afwezigheid van het licht”.

Maanden is het donker geweest, ik werd wakker in de donker en kwam thuis in de donker (even though ik nooit laat thuis kom van school). Ik was het gewoon, ik was gelukkig. De donkere dagen deden me niets. At least, dat is wat ik dacht.

Misschien een maand geleden of iets langer werd ik wakker op een doodnormale dag en het was klaar. Mijn eerste gedachte was dat ik me overslapen had maar ik hoorde mijn familie, die eerder opstaat dan mij, in het huis rondlopen dus ik had me niet overslapen. Het was gewoon klaar.

De dagen daarna was het weeral klaar maar nu ook ‘s avonds.

Het ging zo vlug.

Het was zo mooi.

Ookal regende het, ik was blij. Iedereen was blij. Iedereen was ineens gelukkiger dan ze geweest waren tijdens de donkere periode.

De lente kwam.

Op dat moment besefte ik dat ik gelukkiger was om het licht te zien dan dat ik in België zou geweest zijn en dat heeft voor een keer niets te maken met het land zelf maar met het feit dat de donkere periode in Noorwegen toch wel meer intens is dan die in België. Op het moment zelf besefte ik het niet maar het is weldegelijk zo.

Het valt moeilijk te beschrijven hoe gelukkig ik was, zelfs nu nog altijd, als ik wakker word, als ik ‘s avonds weg ga en het is nog altijd klaar buiten.

Ik moet toegeven dat ik het licht gemist heb, zonder ik het besefte.

Ik heb er niet door geleden, ik was zo gelukkig in de winter. Maar nu meer, ookal wist ik niet dat dat mogelijk was.

Door deze ervaring kan ik ook zeggend at ik nooit in het Noorden van Noorwegen (, Zweden, Finland,…) zou kunnen wonen. Mensen hebben licht nodig.

Ik ook.

Geef een reactie

